Ponad 1800 wykonanych prac!
Chcę położyć kostkę brukową – od czego zacząć?
Podczas podejmowania decyzji o położeniu kostki brukowej często brakuje nam pewności, na co zwrócić uwagę. Na rynku dostępnych jest wiele poradników branżowych, a w internecie można znaleźć liczne artykuły oraz korzystać z wiedzy dostępnej na forach internetowych. Dodatkowo, znajomi starają się doradzić, dzieląc się własnym doświadczeniem. Niestety, często spotykamy się z sytuacją, gdy te rady są sprzeczne między sobą. Co zrobić w takiej sytuacji ?
Oto kilka prostych zasad, które warto przestrzegać przed rozpoczęciem prac brukarskich. Znajdziesz tu informacje ułożone od najważniejszych po bardziej ogólne. Przy każdym z tych punktów obowiązuje jedna główna zasada – trwałość na lata nawierzchni z kostki brukowej!
Przy podejmowaniu decyzji pamiętajmy, że kostka brukowa nie jest elementem, który będziemy często zmieniać na posesji. Nawierzchnia powinna być wykonana tak, aby wytrzymać długie lata eksploatacji oraz zachwycać swym wyglądem kolejne pokolenia!
1. GRUBOŚĆ KOSTKI BRUKOWEJ
Na rynku dostępne są kostki brukowej o grubości 4 cm (chodniki, alejki), 6 cm (samochody osobowe i dostawcze), 8 cm (samochody ciężarowe), 10 cm (place,drogi o częstym ruchu samochodów ciężarowych). Niektóre firmy posiadają w swoim asortymencie kostki o grubości 5 cm i 7 cm w wybranych kształtach. Z praktyki kostkę o grubości 4 cm możemy odradzić, pomimo,że w niektórych częściach kraju fabryki produkują nawet 80% całej produkcji kostki 4 cm (POLBRUK Rzeszów). Kostka o grubości 4 cm jest ok. 3 – 4 zł tańsza od kostki 6 cm, dostępne są głównie dwa kształty do wyboru (Nostalit i Holland) oraz wytrzymałość kostki niestety nie jest zadawalająca. Na posesjach prywatnych głównie powinna być układana kostka o grubości 6 cm – nawet kiedy nawierzchnia jest eksploatowana przez samochód typu szambiarka (do 18 ton DMC) oraz samochody z węglem lub drewnem kominkowym. Ważniejsza od kostki jest tak naprawdę podbudowa (patrz pkt 2). W przypadku źle wykonanej podbudowy będzie pękać kostka zarówno 6 cm jak i 8 cm. Kostki 8 cm oraz 10 cm zalecane są na place lub drogi gdzie głównie odbywa się ruch ciężarowy.
2. PODBUDOWA
Czyli serce nawierzchni. Powinna być dobrana nie tylko do pojazdów, które będą eksploatowały nawierzchnię ale również do terenu na którym będą prowadzone prace brukarskie. W przypadku terenów suchych i eksploatowanych przez samochody osobowe i dostawcze wystarczy sama stabilizacja cementowo-piaskowa (CEMENT + PIASEK 0-2 mm). W przypadku terenów podmokłych lub eksploatacji przez samochody ciężarowe powinna być dodatkowa wykonana warstwa z kamienia łamanego (dolomit, kwarcyt), suchego betonu lub mielonego kruszywa betonowego. Dodatkowo można zastosować geowłókninę o gramaturze co najmniej 120 g/m2 w celu obniżenia prawdopodobieństwa powstawania kolein.
3. ZARYS POWIERZCHNI
Kostka brukowa, nawet ta najładniejsza jest… tylko betonem. Dlatego powinna być układana w miejscach w których będzie eksploatowana, opaskach wokół budynków oraz ewentualnych miejscach parkingowych – należy unikać„zabetonowywania” posesji. Trzeba wystrzegać się tzw. „martwych pól”, w których położona kostka i tak nie będzie nigdy używana. W takich miejscach można wkomponować zieleń – obniży to cenę końcową oraz nada nawierzchni estetyczny wygląd. Warto również na sucho sprawdzić gdzie jeździmy samochodem, jak wjeżdżamy do garażu, jak dochodzimy do domu, żeby kostka była położona w miejscach przez nas eksploatowanych.
4. PROJEKT
Bo tak naprawdę od naszej wyobraźni zależy estetyka nawierzchni z kostki brukowej. Wiele efektów uzyskuje się przez zabawę różnymi kształtami kostek brukowych, kolorami oraz umiejętnym połączeniu ich z zielenią (zapraszamy do obejrzenia naszej galerii). Można wykonać niezwykle ładne prace przy niedużym koszcie pod warunkiem kreatywności oraz wyobraźni. Wykonanie projektu nawierzchni pozwoli ustalenie wszystkich szczegółów przed rozpoczęciem prac.
5. KSZTAŁT KOSTKI BRUKOWEJ, FAKTURA ORAZ KOLOR
Tak naprawdę ma znaczenie głównie wizualne jednak z paroma wyjątkami. Kostki drobne, o małej powierzchni gorzej przenoszą obciążenia, dlatego nie wskazane są w miejscach, które są eksploatowane przez samochody ciężarowe. Kostki z posypką granitową są gorsze w utrzymaniu czystości dlatego nie wskazane są na całej powierzchni gdzie wjazd jest z drogi nieutwardzonej. Mitem jest natomiast uwaga, że kamień z posypki wyciera się. Warto również wspomnieć o kostkach typu colormix (tzw. melanże kolorystyczne), które charakteryzują się różnymi odcieniami. Poza oryginalnym wyglądem nawierzchni warto pamiętać, że na tego typu kostkach brud jest mniej widoczny ! Może warto zastanowić się nad tymi kolorami…
Warto również dłuższą chwilę zastanowić się na wyborem firmy, która ma wykonać nam nawierzchnię.
Trzeba pamiętać, że nie tylko jakość materiału ma wpływ na żywotność Państwa kostki, ale głównie sposób jej położenia. Koszty związane z późniejszą naprawą nawierzchni są ogromne, dlatego odradzamy wybór firm „przyczepkowych”, gdzie cała firma mieści się w przyczepce, a gwarancja obowiązuje do bramy (czyli do czasu opuszczenia posesji).
Większe firmy poza pisemną gwarancją, są w stanie zaproponować konkurencyjne ceny ponieważ przeważnie mają wynegocjowane niższe ceny na materiał, który kupują.
Posiadają również większą ilość własnego sprzętu, co również przekłada się na cenę końcową (zagęszczarki, piły, koparki, wywrotki, samochody samowyładowcze HDS).
Kiedy jesteśmy zdecydowani co do powierzchni na jakiej będzie układana kostka, grubości kostki oraz jej rodzaju, kiedy mamy wybranego wykonawcę to… pozostaje nam skupić się na swoich sprawach, ponieważ w przypadku usługi kompleksowej, klienta powinien interesować tylko wygląd końcowy!
Całość kostki brukowej, materiału na podbudowę jest po stronie wykonawcy i klienta nie interesuje dosłownie NIC! Nawet sprzątanie po usłudze (folie, papiery, palety) jest po stronie wykonawcy! Do obowiązku klienta zostaje jedynie przemiecenie piasku do zafugowania (2 – 3 razy w ciągu ok. dwóch tygodni), który zostaje rozsypany po zagęszczeniu kostki.
Pielęgnacja nawierzchni z kostki brukowej.
Biały nalot na betonowych elementach budowlanych nie jest dla specjalistów nowością.
Jednak od czasu wkroczenia betonowej kostki brukowej „na salony” prywatnych posesji, zjawisko zyskało status problemu publicznego. Zdążyło przy tym obrosnąć w niepotrzebne mity i nieprawdziwe opinie, przez które producenci i klienci spoglądają na siebie podejrzliwym okiem. Dla klientów nastawionych entuzjastycznie do koncepcji mozaiki na podwórku i fantazyjnych ścieżek w ogrodzie, zgrzytem są przebarwienia i biały nalot, który może (choć nie musi) pojawić się, zwykle krótko po ułożeniu nawierzchni.
Tak zwane wykwity, to nic innego jak wapienne osady. Związki wapnia występują we wszystkich rodzajach cementów stosowanych do produkcji kostki. Można powiedzieć, że nie istnieje beton użytkowy o tak niskiej jego zawartości, aby nie wystąpiło zagrożenie powstawania białego nalotu. Bardzo ważna jest jakość surowców stosowanych do produkcji. Poza tym beton to tworzywo które stabilizuje się i stopniowo dojrzewa w procesie twardnienia i oddziaływania warunków atmosferycznych otoczenia. Jednym z elementów procesu (dla nas niepożądanym) jest właśnie biały nalot. Bezpośrednim winowajcą jest wodorotlenek wapnia. Wilgoć z deszczu i śniegu wnika przez mikropory do wnętrza kostki i rozpuszcza nie związany w procesie produkcji związek. Roztwór odparowując wydostaje się na powierzchnię betonu, gdzie łączy się z dwutlenkiem węgla z powietrza i tworzy trudno rozpuszczalny węglan wapnia, osadzający się na powierzchni kostki.
Pod wpływem działania miękkiej wody deszczowej i dalszych reakcji z dwutlenkiem węgla, stopniowo przechodzi w kwaśny węglan wapnia, który rozpuszcza się w wodzie. A co za tym idzie, wraz z kolejnymi deszczami wykwity ulegają zupełnemu zmyciu. Zgodna deklaracja producentów podaje, że cały problem może zniknąć już po kilku miesiącach. W sytuacjach granicznych może to potrwać do dwóch, maksimum trzech lat od ułożenia kostki.
Częstą reakcją klientów na pojawienie się białego nalotu jest natychmiastowe podejrzenie o wadę zakupionego towaru i żądanie reklamacji. Sama obecność wykwitów zwykle nie może być powodem reklamacji. Polskie Normy dotyczące wyrobów betonowych (np. PN-EN 1338:2005 – „Betonowa kostka brukowa. Wymagania i metody badań”) oraz wymagane Aprobaty Techniczne Instytutu Badawczego Dróg i Mostów dopuszczają występowanie wapiennych wykwitów, jako naturalnego elementu dojrzewania betonu. Renomowani producenci uprzedzają klientów o możliwości wystąpienia zjawiska. Informacja na ten temat umieszczana jest również na etykietach dołączanych do palet z kostką. Krótko mówiąc, nie ma technicznej możliwości zupełnego wyeliminowania niechcianych plam.
Ewentualne wykwity nie mają szkodliwego wpływu na właściwości użytkowe betonowego bruku. Czasowe pogorszenie estetyki nie jest uznawane za istotne, ponieważ nie wpływa na inne cechy nawierzchni. Dlatego nawet wyroki Polubownych Sądów Konsumenckich są w takich przypadkach niekorzystne dla nabywcy.
Pomóc naturze (i sobie) można w dwojaki sposób. Pierwszy to chemiczne środki do czyszczenia powierzchni betonowych. Do dyspozycji mamy gotowe substancje rozpuszczające nie tylko naloty cementowe, ale również resztki betonu, zaprawy i inne osady. Po zabiegu powierzchnia kostki będzie bardziej szorstka. Może też zmienić się nieco jej odcień. Jeśli kostka ułożona jest pod dachem, chemiczne czyszczenie będzie jedynym sposobem na skuteczne usunięcie wykwitów.
Drugim sposobem będzie zaimpregnowanie nawierzchni lakierem do betonu. Zabieg ten nada nawierzchni świeży wygląd i zabezpieczy kostkę przed wnikaniem wody, a przez to ograniczy powstawanie wykwitów. Oprócz tego będzie chronić ją przed wpływami warunków atmosferycznych, zapobiegnie pyleniu oraz zwiększy żywotność kostki. Nie wpłynie negatywnie na przyczepność podłoża. Impregnaty bezbarwne nadadzą kostkom wygląd mokrej nawierzchni, a kolorowe wzmocnią ich naturalną barwę. Z tak zabezpieczonej łatwiej będzie usunąć wszelkie, nawet trudno usuwalne zanieczyszczenia.
Z jednej strony obecność wykwitów to naturalny element dojrzewania wszystkich wyrobów betonowych. Z drugiej jeśli zdecydujemy się na renomowanego producenta kostki i ułożymy ją natychmiast po zakupie może okazać się, że wapienny nalot (o ile w ogóle się pojawi) zniknie… już po miesiącu, a kostka odzyska swój pierwotny wygląd.
Omegabruk sp. z o.o.
05-825 Grodzisk Mazowiecki
Książenice ul. Mazowiecka 115B
NIP 529 184 72 76
KRS 0001007507
© 2024 OmegaBruk - kostka brukowa, układanie kostki. Wszelkie prawa zastrzeżone